Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen » Onderhoud en reparatie

Terug naar het overzicht

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Voor informatie over het indienen van reparatieverzoeken kan je terecht op de pagina Reparatieverzoeken.

Mijn afvoer zit verstopt. Wat moet ik nu doen?

Er zijn meerdere dingen die je zelf kunt doen, maar gebruik nooit chemische middelen!

  • Probeer eerst de verstopping op te lossen met een rubberen ontstopper. Belangrijk is om van tevoren een doekje in de gootsteen overloop te doen en laat de spoelbak voor een kwart vol lopen. Duw de steel een keer of tien krachtig naar beneden. Herhaal dat eventueel nog een keer.
  • Heeft dit geen succes, plaats dan een emmer onder het sifon of de zwanenhals en schroef deze los om eventuele resten, die verstopping veroorzaken, te verwijderen.
  • Helpen alle bovenstaande opties niet, neem dan contact op met de Riool Reinigings Service (RRS) in Amsterdam via (088) 030 13 13.

Hoe voorkom ik een verstopte afvoer?

Een verstopte afvoer kun je gemakkelijk voorkomen met onderstaande tips.

  • De aanschaf van een roostertje dat in de gootsteen past, voorkomt dat voedsel automatisch in jouw afvoer terechtkomt.
  • Gooi nooit theebladeren, koffieprut of gestold vet in de gootsteen.
  • En pas op met haren in het doucheputje.
  • Maandverband, tampons, luiers en de inhoud van de kattenbak verstoppen de toiletafvoer.

Hoe vaak moet ik de hoofdkraan controleren?

Door één keer per jaar de hoofdkraan te controleren voorkom je verkalking. De kraan moet soepel dichtdraaien en de tapkraantjes moet je kunnen opendraaien. Als dit niet het geval is adviseren wij je om contact op te nemen met het waterleidingbedrijf.

Hoe kan ik mijn woning ‘winterklaar’ maken om problemen tijdens vorst te voorkomen?

Bij de meeste woningen komt bevriezing tegenwoordig niet meer voor, omdat woningen verwarmd en geïsoleerd zijn. Wel is het handig om te weten waar de hoofdkraan zit, mocht er toch iets gebeuren. De hoofdkraan bevindt zich meestal in de meterkast, onder het kruipluik of in de kelderkast. Ook is het goed om te weten of de aftapkraantjes werken en om de buitenkraan te controleren. Als je een sproei-installatie hebt aangelegd, voorkom je scheuren door de slang los te koppelen en door te blazen. Hoe minder water er in de slang zit, hoe kleiner de kans dat deze kapotvriest. Als waterleidingen bevriezen, kan dat behoorlijk veel schade veroorzaken. Voor de gevolgen ben je als huurder zelf aansprakelijk. Met goede maatregelen is deze schade te voorkomen. Lees daarvoor onderstaande tips.

Watermeter
De hoofdkraan en de watermeter zijn het belangrijkst om te beschermen tegen de vorst. Je vindt ze onder het luik van de kruipruimte, in de meterkast, of in een afgesloten meterput in de voortuin. In de kruipruimte kan de watermeter bevriezen, met name als er sprake is van tocht. Pak de watermeter en de hoofdkraan goed in met bijvoorbeeld een glas- of steenwoldeken. De leidingen kun je isoleren met leidingisolatie, verkrijgbaar in diverse diameters bij de doe-het-zelfzaken. De meterput in de tuin moet extra worden afgeschermd.

Leidingen
Leidingen in een onverwarmde ruimte of een buitenkraan moeten ook beschermd worden tegen vorst. Je kunt het beste eerst het water aftappen. De leiding moet dan wel van een stopkraan zijn voorzien. Sluit eerst deze stopkraan. Draai dan het bijbehorende aftapkraantje open en ook de kraan aan het eindpunt van de leiding. Laat de leidingen helemaal leeglopen en draai dan de kraan en de aftapkraan weer dicht.

Centrale verwarming
Ook radiatoren kunnen bevriezen in de winter. Zet de thermostaat in de winter nooit lager dan 10 °C en laat alle radiatoren openstaan. Ook als je in de winter op vakantie gaat. Laat tevens de binnendeuren openstaan. Deze maatregelen moet je ook nemen als je een zogenaamde vorstbeveiliging hebt.

Leidingen isoleren
In onverwarmde vertrekken, zoals een zolder, is het verstandig de aan- en afvoerleidingen van de cv-ketel te isoleren. Dit kan met leidingisolatie, verkrijgbaar bij doe-het-zelfzaken.

Ik ga met wintersportvakantie. Moet ik nog extra maatregelen nemen?

Zorg ervoor dat de verwarming tijdens jouw vakantie altijd een beetje blijft branden en dat alle radiatoren openstaan. Op die manier voorkom je dat ze bevriezen. Het is goed om buren of kennissen te vragen af en toe een kijkje te nemen in jouw huis, bijvoorbeeld om te controleren of de cv nog steeds brandt. Zo voorkom je schade en ongemak.

Hoe vaak moet ik mijn schoorsteen laten vegen?

Om problemen te voorkomen, raden wij je aan om jaarlijks de schoorsteen te laten vegen door een schoorsteenveger. Op de wanden van de schoorsteen kan zich namelijk een roetlaag bevinden, die onder bepaalde omstandigheden in brand kan raken. Daarnaast is het van belang om de schoorsteen jaarlijks te laten controleren op vogelnesten of andere verstoppingen. Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de schoorsteen.

Waar moet ik rekening mee houden bij het onderhouden van mijn tuin?

Let bij het onderhouden van de tuin op de volgende zaken:

  • Gevel, kozijnen en dak moeten goed bereikbaar blijven voor onderhoud aan de woning;
  • Wil je een boom aanschaffen? Zorg er dan voor dat deze niet te hoog wordt;
  • Gebruik de tuin niet als opslagplaats, werkplaats of stortplaats voor oude spullen;
  • Houd de tuin onkruidvrij;
  • Snoei op tijd de struiken en bomen in je tuin zodat deze niet te hoog worden, de buren mogen er geen last van hebben;
  • Maai regelmatig het gazon;
  • Hoogte schutting achtertuin: over de gehele lengte mag die maximaal twee meter zijn;
  • Hoogte erfscheiding in de voortuin: mag maximaal één meter hoog zijn.

Hoe onderhoud ik mijn centrale verwarming?

De centrale verwarmingsketel, die door G&O in jouw woning is geplaatst, wordt regelmatig gereinigd en gecontroleerd. Om de ketel goed en met het volle rendement te laten functioneren, vragen wij je deze tijdig bij te vullen met water en regelmatig te ontluchten. Om vullen en ontluchten mogelijk te maken, dienen een vulslangset en instructies bij de installatie aanwezig te zijn. Mocht zich een storing voordoen, check dan eerst de onderstaande vragen.

  • Zit de stekker in het stopcontact?
  • Is er een stroomstoring opgetreden? Zijn de stoppen/zekeringen in orde, is de aardlekschakelaar ingeschakeld?
  • Staat de gaskraan open?
  • Indien aanwezig; brandt de waakvlam?
  • Is er voldoende water in de installatie? De wijzer van de drukmeter moet tussen de 1 en 2 staan (bij bepaalde ketels tussen de 10 en 20)
  • Is de installatie ontlucht?
  • Is de ketelthermostaat voldoende hoog afgesteld?
  • Zijn de radiatorkranen geopend?
  • Draait de waterpomp naast of in de ketel (lichte trilling)?
  • Is de kamertemperatuur op een te lage temperatuur ingesteld?

Helpt dit niet? Dan lees je op de pagina Onderhoud en Reparatie met wie je contact kunt opnemen.

Woningcorporatie G&O

Verhalen uit het Gooi en Omstreken

Het laatste nieuws

Meer nieuws
x